6 nejhorších diet na hubnutí po porodu

3249036871_f6c64c6da2_zPřinesla jste si z porodnice novou radost ze života a spolu s ní i pár kilo navíc? Nevěšte hlavu, nejste v tom sama. Většina novopečených maminek shazuje přírůstek váhy z těhotenství velmi zdlouhavě a některé se ho ani zcela nezbaví. Doba po porodu však rozhodně nepatří mezi ty, kdy si žena může dovolit jakýkoli pokus o hubnutí. Podívejte se s námi na 6 nejhorších diet na hubnutí, které po porodu rozhodně nezkoušejte. 

To nejhorší pro ženu a její dítě spočívá v extrémech

Příroda zařídila, že ženy v těhotenství a někdy i po něm přibývají na váze. Důvodem je potřeba energie pro porod a kojení. Proto pokud se žena rozhodne nadbytečných kilogramů zbavit, je nutné činit tak velmi zodpovědně. Jakákoli změna jejího jídelníčku ovlivňuje nejen její fyzický a emoční stav, ale skrze mateřské mléko také zdraví dítěte. Velmi nevhodné jsou proto všechny drastické diety, při kterých radikálně snížíme příjem potravy. Stejně tak bychom měli zapomenout na diety, které upřednostňují pouze určitý druh potravin. Vybrali jsme pro vás několik takových příkladů.

  1. Atkinsova dieta: spalování tuků nedostatkem sacharidů

DSCN0093Dieta nese jméno dr. Arkinse a spočívá v donucení organismu spalovat tuky uložené v těle tím, že tělu nedodáváme uhlohydráty. Dieta je založena na konzumaci bílkovin a tuků a velmi malém množství sacharidů. Do jídelníčku tedy patří maso, ryby, sýry, vejce, mořské plody, uzeniny a zelenina a naopak z něj vypouští pečivo, brambory, těstoviny, rýži, kuskus, mléko a mléčné výrobky, sladkosti a sladší zeleninu. Atkinsova dieta není pro novopečené maminky rozhodně vhodná kvůli své jednostrannosti, nadmíry bílkovin a naopak nedostatku uhlohydrátů, dokonce může vést k zvýšení hladiny cholesterolu a kvůli neomezené konzumaci tuků k rozvoji srdečně-cévních onemocnění. V neposlední řadě je bodem proti jejímu držení nedostatek sacharidů, který vyvolává celkovou slabost organismu.

  1. Dieta podle krevních skupin

Každá krevní skupina má podle této diety odlišné chemické látky (tzv. antigeny), které v imunitním systému reagují na vstup cizích látek – v případě stravování potravin. Co je tedy pro jedince skupiny AB přijatelné, špatně snáší jedinec s krevní skupinou 0. Každá krevní skupina má proto určené potraviny, které jsou pro ni vhodné a ty, kterým je lépe se vyhnout, protože je dobře nezpracovává. Nevýhodou diety podle krevních skupin je to, že nezohledňuje pohyb, pitný režim ani celkový energetický příjem, takže při jejím dodržování není váhový úbytek samozřejmostí. Přesto ti, kdy při této dietě hubnou, tvrdí, že snižují hmotnost bez vedlejších účinků. Pro kojící matky je však nevhodná právě kvůli nevyváženosti stravy a potenciálnímu nedostatku vitamínů, minerálů a vápníku.

  1. Ovocná dieta: hodně cukru, minimum bílkovin

4087276924_a2b2f21480_zAni blesková dieta v podobě těch ovocných, kterým prý fandí modelky, nejsou pro kojenecký organismus to pravé. Známe je pod pojmy banánová, ananasová nebo grapefruitová dieta podle druhu ovoce, který je povolený ke konzumaci. Dieta je bohatá na cukry a naopak chudá na bílkoviny, protože zakazuje jiné potraviny než ovoce, případně malé množství mléčných výrobků. Stejně jako další diety přináší do jídelníčku nevyváženost, a i když se drží jen několik dní, je pro kojící ženy nevhodná.

  1. Zeleninová dieta: týdny jen s řepou a kedlubnami

2329612512_b46cca6e13_zNa podobném principu funguje také zeleninová dieta, kterou je možné držet i několik týdnů. Hlavní jídla tvoří zelenina (mrkev, cibule, řepa, brokolice ad.) a případně některé druhy ovoce (jablka, ananas, brusinky ad.). V této dietě je nízký i příjem sacharidů, o bílkovinách a tucích nemluvě. K vyváženému jídelníčku, který je vhodný pro kojící ženu a kojené dítě, má na hony daleko.

  1. Mléčná dieta: bílkoviny v první řadě

Opakem ovocné a zeleninové diety co se týče přijímaných živin je mléčná dieta. Při jejím dodržování se konzumuje jen maso, mléko a mléčné výrobky. I když je podle svých zastánců efektivní a stačí ji pro rychlé zhubnutí pár kilogramů držet pár dní, opět nezajišťuje příjem všech důležitých živin pro kojení a rozvoj dětského organismu.

  1. Rýžová dieta: rychlé hubnutí

7928066688_98fc6cbf20_zPrincip rýžové diety se od ostatních výše zmíněných trochu odlišuje: jídelníček netvoří jen rýže, ale vždy rýže a jeden druh potravin (maso, zelenina, ryba) v daný den. I tak se rýžovou dietu doporučuje držet nejvýše deset dní (během nichž lze zhubnout až 4 kg), provází ji odvodňování a kvůli klesající hladině sodíku může způsobovat svalové křeče a bolesti hlavy. Stejně jako u jiných rychlých diet hrozí po jejím skončení jo-jo efekt. A ačkoli pro každý den rýži doplňuje něco jiného, stále se nejedná o pestrou stravu vhodnou ke kojení.

Po porodu zapomeňte na extrémy

To hlavní, co je nutné si o dietách na hubnutí po porodu zapamatovat, je to, že je nutné k nim přistupovat velmi zodpovědně. Jde přece o zdraví matky a jejího dítěte. A tomu svědčí pestrý vyvážený jídelníček (ať už přijímaný skrze mateřské mléko nebo později samostatně) a silná, spokojená maminka, která se netrápí hlady ani jednotvárnou stravou.