Jak se vyvarovat nezdravému zhubnutí po porodu

14340262656_71a269965b_zShazování předbytečných kil po porodu je velké téma pro většinu žen. Tělo už není, jaké bylo dřív, a je těžké se srovnat s pohledem do zrcadla.

Jak si ten pohled tedy opět vychutnat? Máme pro vás tipy, jak se vyhnout chybám při hubnutí po porodu.

Jaká je vaše motivace?

Proč chcete po porodu zhubnout? Chcete se cítit fyzicky lépe, víc se líbit sama sobě, manželovi a okolí, nebo se obáváte zdravotních potíží spojených s nadváhou? Myslete na ten svůj důvod a cíl, až budete mlsat mléčnou čokoládu nebo vařit k obědu vepřo-knedlo-zelo… Opravdu máte na tu čokoládu takovou chuť?

Stanovte si reálné cíle

Porodem sice o pár kilo přijdete, ale  o tuk z hýždí a stehen ne. Smiřte se s tím. Máte krásné zdravé dítě, tak se z něj těšte. Vymyslete strategii na hubnutí po porodu tak, abyste neuškodila dítěti. Při kojení by to mělo být 1 kilo dole za měsíc, protože při rychlejší ztrátě hmotnosti se do mateřského mléka odplavují toxické látky, které jsou pro dítě škodlivé. Přibrala jste víc? Holt budete hubnout déle, jinak vás čeká plačtivé dítě s bolavým bříškem.

Nesrovnávejte se

Tento bod souvisí s reálnými cíli. Ano, některé herečky, moderátorky a modelky jsou schopné už pár týdnů od porodu vypadat ještě lépe než v těhotenství. Jenže tyto ženy za sebou mají tým lidí čítající vizážisty, trenéry, výživové poradce, chůvy. Takže se můžou věnovat jen samy sobě. Váš tým lidí čítá malé dítě, případně další dítě nebo děti a partnera. Vidíte ten rozdíl? Můžete při něm mít stejné výsledky jako celebrity?

Šestinedělí je posvátné

Znáte to nepsané pravidlo, že v šestinedělí vzdálenější kamarádi na návštěvu nechodí? Rodička si potřebuje odpočinout, sžít se s novým režimem, se změnami v jejím těle i psychice. Zotavuje se po porodu. Šest týdnů po porodu nejspíš nebudete mít sílu na sport, ale kdyby vás to přece napadlo, zastavte se. Tělo skutečně potřebuje rekonvalescenci a cvičením byste si mohla ublížit.

3325145626_22978764a8_zNevynechávejte jídlo

Základem denního jídelníčku je snídaně. Pokud jeden krajíc chleba se šunkou snídáte hodinu a půl, protože mezitím stihnete třikrát přebalit a dvakrát nakrmit dítě a do toho mu odrecitovat deset básniček, váš metabolismus vás nepochválí. Totéž platí o dalších jídlech během dne. Každý den byste měla snídat, svačit, obědvat, zase svačit a večeřet. Ideálně s 3hodinovými rozestupy. Samozřejmostí pro hubnutí je pestrá a vyvážená strava plná živin, vynechání jídel z fastfoodu, omezení sladkostí a příliš tučných a slaných jídel. A ještě jedna věc: jezte s chutí. Sebezdravější jídlo, ke kterému budete mít odpor, vám velkou službu neudělá. Přijímejte jídlo jako přítele, jako živiny, které vedou k dobrému fungování vašeho těla.

Najděte si cvičení podle svých možností

Že jste ke sportu nikdy nepřilnula, ale už se na sebe nemůžete dívat? Skloubit cvičení s péčí o dítě není nereálné. Do začátku bohatě stačí chůze (s kočárkem), která je ostatně nejpřirozenějším pohybem. Později můžete chodit cvičit do fitka (v některých jsou dětské koutky s hlídáním) nebo využít některé z mnoha cvičebních videí, které jsou volně dostupné na internetu. Na zlepšení fyzické kondice stačí půl hodiny intenzivního cvičení denně. A proč je nutné posilovat svaly? Ve svalové hmotě se spaluje energie, a to i ve stavu klidu. Rovnice je tedy jednoduchá: čím více svalové hmoty, tím více spalujete. Stále.

Odpočívejte

7676596322_eda22712ab_zCo si budeme povídat, kolem miminka je kolotoč. Den utíká rychlostí blesku a vy chcete stihnout úplně všechno: přebalit, nakrmit, uvařit, vyprat, zajít na procházku, uklidit, vyžehlit… Mateřská není dovolená. Když jste hodně unavená, nepřepínejte ještě síly náročným cvičením. Místo toho na pár hodin svěřte dítě partnerovi nebo prarodičům, zajděte si s kamarádkou na čaj nebo si lehněte a spěte. Je to to nejlepší, co pro regeneraci hlavy i těla můžete udělat.

Závěrem

Pokud je k vám ručička váhy přes veškerou snahu nemilosrdná, poraďte se s výživovým specialistou nebo trenérem. Můžete mít špatně nastavenou velikost porcí, skladbu jídla nebo druh pohybu (pro hubnutí je důležité aerobní i anaerobní cvičení).