Lze zhubnout po porodu kojením?

5.pictureJste z porodnice už nějaký týden doma a přemýšlíte, kdy se zbavíte nabraných kil? Asi 80 % žen má to štěstí, že u nich váha klesá postupně díky kojení.

A ty ostatní? Musí na sobě (s ohledem na miminko) pracovat.

Kojení je energeticky náročné, proto se po něm hubne

Kila získaná v těhotenství jsou nutnou zásobárnou energie, kterou si tělo připravuje na tvorbu mléka. Ta je tak náročná, že u žen s optimální původní váhou může jít o deset až dvanáct kilogramů navíc. A protože tvorba mléka znamená denní energetickou spotřebu 2000 kilojoulů (to odpovídá například jedné hodině tance), hubne žena „sama od sebe“. Pokud se tedy nepřejídá. Na toto je dobré také pamatovat, že s klesající frekvencí kojení klesá i denní spotřeba energie nutná pro tvorbu mléka. Proto by plně kojící žena měla jíst více a postupně své porce zmenšovat v závislosti na méně častém kojení.

8753895157_2d8ec8feea_zPřirozený váhový úbytek kojící ženy obvykle činí 1 kg měsíčně, což je také maximum, které odborníci při kojení doporučují. Při rychlejším hubnutí, stejně jako při náročném sportu, se do mateřského mléka uvolňují pro dítě škodlivé látky (toxiny ze svalů při omezení jídla a kyselina mléčná po sportovním výkonu). Velmi pozitivní zprávou je, že na potřeby kojení se uvolňuje (vstřebává) tuk, kterého se lze jindy zbavit jen obtížně, aniž by do mateřského mléka přecházely jakékoli pro dítě škodlivé látky. Jedná se o ten z hýždí a stehen.

A co výjimky potvrzující pravidlo?

Jestliže žena patří mezi těch zhruba 20 % maminek, kterých se předporodní kila stále drží, nemusí si zoufat. Tělo se tímto způsobem (nesnižováním hmotnosti) brání, aby si zachovalo dost energie pro kojení. Pro redukci váhy je samozřejmě ideální pravidelný režim, včetně spánku, jídla a pohybu. Tento požadavek se však zdá být při celodenní a celonoční péči o malé brečící dítě nesplnitelný. Avšak pokroků, byť postupných, lze dosáhnout. Je obzvlášť důležité dbát na pravidelnost jídla, velikost porcí a jejich vyvážený a pestrý obsah. Při snaze o redukci váhy lze část “práce” přenechat speciálním doplňkům výživy.

Summer barbeque chicken with green lettuce saladDoporučený denní jídelníček kojící ženy tvoří minimálně tři porce obilovin denně (kuskus, těstoviny, pečivo), tři porce zeleniny (pozor na nadýmání), tři porce mléka nebo mléčných výrobků, dvě porce ovoce a jedna porce masa.

Dále je vhodný pohyb (pro ženy, které kojením nehubnou i pro ty, jež kojením přirozeně ubývají na váze), s nímž je radno začínat až po šestinedělí, které slouží k psychické a fyzické regeneraci těla a přizpůsobení se změnám. Do začátku je ideální chůze, později běh s kočárkem a mnohem později tanec a náročné sporty.

Vezměte svůj vzhled do vlastních rukou

Odpověď na otázku, zda lze zhubnout kojením, je pro nastávající maminky nejednoznačná: uvidíte. Každopádně se není nutné spoléhat jen na redukční sílu kojení a je možné vzít boj s nadváhou do vlastních rukou.