Nejčastější chyby žen při hubnutí po porodu

8753895157_2d8ec8feea_zMáte doma miminko, nebo už lezoucí batole, ale kila nabraná po porodu se vás pořád nepustila? Možná za to můžou nejčastěji chyby, které ženy po porodu při hubnutí dělají. Většina je samozřejmě spjatá s jídlem, z něhož se paradoxně stává nepřítel číslo jedna. Podívejte se s námi na to, co vás brzdí od krásné postavy!

Jídlo je přítel

Základní mantrou, která by měla provázet všechny ženy nejen po porodu, ale kdykoli v životě, je následující: Jídlo je přítel. Stejně tak jako si vybíráme přátele, aby nám v jejich společnosti bylo dobře, je však nutné vybírat si i jídlo. A dávkovat si ho v takové míře, aby nám bylo ku prospěchu, aby nám dodávalo sílu a živiny, namísto pocitů těžkosti, přeplněnosti nebo hladu. Co to v praxi znamená?

Chyba č. 1: Chcete zhubnout? Nejezte!

2975068611_a89b8bdc0c_zTato rada bohužel stále koluje, ač o její nesmyslnosti výživoví poradci i lékaři napsali kilometry dokumentů. Tělo nabralo hmotnost (obvykle se jedná o 10 kg) kvůli tomu, že pro ženu těhotenství i kojení znamenají velký energetický výdej. A odněkud musí brát. Pokud se však žena rozhodne omezit přísun jídla, nejenže zeslábne (a to na kolotoč kolem malého dítěte a domácnosti není ideální ani z fyzické ani emoční stránky), ale tělo si navíc zvykne veškeré přijaté potraviny schovávat na horší časy. Z toho plyne, že hladovění má zcela jiný efekt než hubnutí: jen další posunování ručičky váhy doprava a k vyšším cifrám. Navíc se při vašem omezování jídla a hubnutí uvolňují do mateřského mléka nebezpečné toxiny, které se schovávají v tuku, který se ve vašem těle v průběhu dosavadního života nashromáždil. Raději začněte den snídaní, pokračujte svačinou, obědem, svačinou a večeří a nezapomínejte pít dva až tři litry tekutin denně. Uvidíte, že se budete cítit mnohem líp!

Chyba č. 2: Čím menší porce, tím lépe

1380276202_6a1d2da462_zMalé porce mají význam jen tehdy, pokud jíte pravidelně (nebo alespoň tak pravidelně, jak jen to péče o potomka umožňuje) v maximálně 4hodinových intervalech, lépe 2,5 až 3hodinových. I tak je ale nutné poradit se s odborníkem o tom, co znamená výraz „malá porce“. V případě hubnutí po porodu by měla být dostatečně velká na to, aby vás zasytila a dodala všechny živiny potřebné pro vás, tak i pro miminko, pokud kojíte.

Chyba č. 3: Po 18. hodině je jídlo tabu

Pokud jdete spát v devět večer, je tahle rada v pořádku. Jíst poslední jídlo dříve než tři hodiny před spaním je však další záminkou tělu pro to, aby si ukládalo zásoby na horší časy. A hladovělo. Pokud se ráno budíte s velkým hladem, znamená to, že jste se večer dostatečně nenajedla. Tou plně dostačující porcí jídla pro klidný spánek a nehladové probuzení je i bílý jogurt, hrst semínek, kousek ovoce nebo zeleniny. Naopak dát si před spaním řízek, kus pizzy, hranolky, hamburger a podobné “laskominy” samozřejmě hubnutí neprospívá.

Chyba č. 4: Semtam si něco uždibnout a dojídat po dítěti je přece samozřejmost

Schválně si jeden den zapisujte, co všechno jste snědla. Počítá se i sušenka odhozená dítětem, kousek mrkve mimo čas, kdy běžně jíte. Pokud se kvůli hubnutí snažíte o zdravý a vyvážený jídelníček, jsou tahle malá každodenní „nic“ problémem, který často (a to je špatně!) přehlížíme.

Chyba č. 5: Prostě to vysportujte

PSI_8596Takzvaná rada nad zlato. S miminkem jste pořád v jednom kole, přebalit, nakrmit, utišit, zabavit, uvařit, uklidit, přebalit… A tak stále dokola. V kolotoči povinností těžko sesbíráte energii a čas na další pohyb. Ten je přitom důležitý, i když právě po porodu je velmi důležité vybrat si ten pravý. Rozhodně chvíli po porodu nezkoušejte jízdu na kole ani běh, které velmi zatěžují pánevní svalstvo. Při kojení je navíc nevhodná jakákoli vyšší fyzická zátěž, která do mléka uvolňuje mléčnou kyselinu způsobující miminku žaludeční křeče. Bohatě vám stačí dlouhé rychlejší procházky s kočárkem a cviky na posílení pánevních svalů – Kegelovy cviky – které sice nezatočí s kily navíc, ale formují tělo zpět do normálu.

Po porodu jde dolů jedno kilo měsíčně

Obecně platí, že každý měsíc po porodu zhubne žena jeden kilogram váhy. Není to mnoho, ale radikálnější výkyvy váhy mohou ohrozit zdraví jak její, tak kojeného miminka. Pokud se vám vaše váha přesto nezdá, namísto experimentů s dietami vyhledejte pomoc specializovaného lékaře nebo specialisty na výživu.