Vhodná dieta na hubnutí po porodu

2.obrazokRučička na váze obvykle po porodu ukazuje méně a méně, zhruba o kilogram měsíčně. Co když se ale „zasekne“, nebo má opačnou trajektorii a k těhotenským kilům navíc se přidávají další? Redukční diety po porodu nejsou tím pravým ořechovým, zvlášť pokud ještě kojíte. Ani tak ale není nutné házet flintu do žita a vzdát se formování postavy. Jak na to?

Dieta na hubnutí vhodná při kojení

Taková neexistuje. I když kila po porodu některým ženám mizí rychle sama, jiné se jich zbavují náročněji. Chvíli po porodu jsou však ostré redukční diety zcela nevhodné, protože maminkám zaprvé hrozí ztráta laktace (přestane se tvořit mléko), zadruhé se do mateřského mléka uvolňují toxiny, které tělo běžně zadržuje v tucích. Zejména období šestinedělí je pro ženu náročné, tělo se regeneruje a vyrovnává se změnami a diety jsou zbytečnou zátěží.

Něco však pro sebe a zdravé miminko udělat lze: je velmi důležité mít vyvážený jídelníček bez zbytečných kalorií. Do toho nepatří hodně sladké, tučné a nadýmavé potraviny, zato v něm musí mít prostor dostatek vápníku a bílkovin a tekutin. Kojením žena každý den vydává 2000 kJ, což odpovídá měsíčnímu váhovému úbytku ženy 1 kg. Při snaze zhubnout by právě kvůli kojení neměla váhat klesat o více než 1–2 kg měsíčně.

Cvičení a kojení jdou dohromady, ale s mírou

2819537087_4f681e019b_zPohyb kolem miminka je náročný sám o sobě, pokud k němu přidáte půlhodinu lehkého cvičení denně, metabolismus se rozpomene, jak vypadal dřív. Tím lehkým cvičením může být svižná nebo delší chůze s kočárkem, nebo později běh s kočárkem, plavání, jízda na bruslích a nejdříve po šestinedělí i běh a jízda na kole. Po vydatnějším cvičení se však doporučuje kojit nejdříve za hodinu a půl. Hlavní je mít dostatek energie pro sebe a péči o dítě, které vycítí, když je matka fyzicky unavená, nervózní a emočně vyčerpaná.

 Strava při kojení i po něm musí zahrnovat bílkoviny, tuky i sacharidy

Dieta na hubnutí porodu rozhodně nesmí zakazovat některý druh nebo druhy živin. V tomto období je obzvlášť důležitá zdravá a vyvážená strava, kterou tvoří bílkoviny, sacharidy i tuky a svoji roli zde mají i ovoce a zelenina. Některé potraviny vyvolávají při kojení u dítěte nadýmání (nejdříve 6 hodin po jídle matky), ty je nutné vypozorovat a z jídelníčku vyřadit.

Nutnost jíst zdravě zůstává i po kojení: pokud si matka vaří zdravě, vaří zdravě i svému dítěti a naopak. Radou nad zlato je jíst pestře a vyváženě, vyvarovat se velkým porcím, nejíst nezdravá jídla (bílé pečivo, smažená pokrmy, příliš tučná jídla a podobně). Se zdravou stravou musí samozřejmě přijít i dostatek pohybu.

 Vhodné potraviny

  • bílkoviny: libové maso, ryby, tvrdé sýry do 30 % tuku, luštěniny – zejména červená fazole, mléčné výrobky – hlavně zakysané
  • sacharidy: celozrnné pečivo a těstoviny, obiloviny, rýže, ovoce a zelenina
  • tuky: zejména rostlinné – ořechy, avokádo; dýňová, slunečnicová, tykvová, lněná a sezamová semínka

 Shrnutí

Na boj s nadbytečnými kilogramy není po porodu radno spěchat. Na prvním místě musí zůstat zdraví maminky i dítěte, to znamená dostatečný přísun živin v mateřském mléce i později v dalším stravování. S pohybem není radno spěchat, šestinedělí se pro speciální cvičení nehodí, bohatě stačí procházky s kočárkem, které později doplňujeme o půlhodinky plavání, bruslí a jiných sportů. A co je při hubnutí po porodu nejdůležitější? Zůstat v pohodě, ať už je ručička váhy kdekoli. To nejdůležitější je přece spokojené miminko…